6 konkrete finesser, der gør gamification til en salgssucces

Der var engang …
… vi troede, at vi selv bestemte.

Men vi har en chef, der træffer alle vores beslutninger.

Jeg taler ikke om din småirriterende boss på arbejdet eller den bedrevidende partner derhjemme.

Næh du, men den rigtige chef der bor inde i os alle.
Hjernen.

Eller mere præcist.
Krybdyrhjernen.

Det er her at alle dine afgørelser, handlinger og beslutninger træffes, og har du styr på mekanismerne, kan du øge dine marketing- og salgsresultater ret betragteligt, for at sige det som det er. For beslutningen om et køb, sker også her.

Når vi bygger vores produkter, arbejder vi aktivt med forskellige stimulipunkter, som hjerneforskningen har fundet ud af aktiverer krybdyrhjernen.

Ganske enkelt for at give vores kunder et forspring, alene ved at bruge vores platform – uden nødvendigvis selv at vide noget som helst om krybdyrhjerner og købspsykologi.

1. VI TÆNKER PÅ OS SELV
Forestil dig, at du får stukket et gammel klassebillede af din folkeskole i hånden.
Hvad er det første du gør?
Ja nemlig, du finder dig selv.
(Og lige bagefter griner du af din tøjstil og frisure.. men det skal vi ikke bruge til noget nu :))

Vi er egocentrerede som mennesker og det skal vi vide, når vi laver god marketing. Det skal være relevant for “mig som kunde”.
Eller i krybdyrhjernesprog: “Det skal gavne mit velbefindende og øge min chance for overlevelse”.

Sørg derfor for at give deltageren en følelse af at præmien er unik til dem, og at det var netop deres indsats (deltagelsen) der gjorde udslaget for præmien.

Det skaber tilknytning til præmien, eks. en rabatkode, og følelsen af at kan gøre en god handel, som øger sandsynligheden for et her-og-nu-salg.

2. SKAB KONTRASTER
Krybdyrhjernen er enorm god til at opfange kontraster.
Farver, lyde, dufte, stemninger. Eller mere marketing-agtigt.
Før-og-efter-billeder – hurtigt-og-langsomt-løsninger eller statiske billede vs. bevægelser.

Ser du på vores Leadspinner (gevinsthjul), er det derfor ikke tilfældigt at det allerede drejer rundt inden deltagelse. Her arbejdes med kontrasten og det faktum at hjernen gerne vil afslutte det den er startet. Når et hjul drejer rundt, opfattes det som værende i gang..

3. KONKRETISER
Gør værdien tydelig, forståelig og konkret.
Skriv ikke: “Deltag på et øjeblik og få chancen for at vinde store præmier”.
Skriv i stedet: “Mærk suset og giv dig selv chancen for at vinde den prisvindende græsslåmaskine, der gør din nabo jaloux. Du har svar om 7 sekunder.”

4. VISUALISER
Vi spiser med øjnene og afkoder billeder enormt mange gange hurtigere end ord. Slaget står ofte ved dit content – så prioriterer det gode billede og beskriv, så det danner billeder – og følelser. Hold det simpelt og forståeligt.  Skriv ikke: “Levering af løsning der nedbringer websites loadtime”.

Skriv: “Vi får din hjemmesiden til at loade med lynets hast”. Arbejd gerne med urgency (eks. vores count down), så vinduet for at få den følelse er begrænset – det tvinger hjernen til at træffe en hurtig beslutning – som kan sætte rationalet i dvæle.  Brug gerne vores indbyggede ikoner til at gøre det letafkodeligt.

5. GENTAG
Vi vil ikke sælges til, vi vil hjælpes.
Derfor er det vigtigt, at budskabet er tydeligt og med fokus på værdien. Start og afslut derfor altid med det. Det øger chancerne for at deltageren tager action hurtigt. Brug vores straksbeskeder og bekræftelsesmails til at gentage den værdi de netop har skabt for sig selv, ved at deltage. 

6. FØLELSESLADET
Vi køber på følelser, ikke på rationale.
Gamification tapper direkte ind i følelserne – bl.a. via de rusmidler hjernen selv udløser.

Dopamin.
Følelsen af en god handel.
Følelsen af at være nervøs for at gå glip af noget.
Følelsen af at have købt dig til et bedre liv.

Vi er meget påvirkelige som mennesker, hvis bare vi får vækket en følelse.
Og i sidste ende handler vores gamification-produkter om at:

– Fange opmærksomheden 
– Fastholde den og vække en nysgerrighed
– Og bl.a. gennem ovenstående greb, skabe leads og salg

Har du lyst til at høre mere om, hvordan vores produkter kan hjælpe med at vække følelserne hos jeres besøgende, så flyv endelig bare en besked på info@leadspin.dk.

Typisk kan vi være live og effektive på webshoppen allerede samme dag.

Ha´ en skøn dag.

Et eksempel på, hvordan Ginbutler.dk kom i gang lynhurtigt – og supereffektivt

0 Comments

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *