Derfor virker gamification – også på din målgruppe

Er du klar?
For nu kommer svaret på spørgsmålet:
“Virker gamification på min målgruppe?”

“Ja – pga. hjernens naturlige reaktionsmønster.”

Dét er det meget korte svar på, hvorfor gamification fungerer, også på din målgruppe.

Lad os uddybe en anelse.

Hjernen har sine egne rusmidler.
De udskilles i forskellige situationer.
De mest kendte er typisk adrenalin og endorfin.

Men det stof vigår mest op i hedder dopamin. Stoffet, der giver dig en følelse af velvære og udskilles i hjernen, når du belønnes f.eks. gennem mad sex spil  socialt samvær succesoplevelser likes på SoMe motion cigaretter Også indtagelse af narkotika udskiller dopamin.

Men hvorfor spiller dopamin sådan en afgørende rolle, set med adfærdsbriller?
Jo, det gør det fordi Dopamin generelt øger vores motivation for at søge mod samme situationer, der udløste denne følelse.

Derfor skal man taktisk altid tænke ind, hvordan brugeren får en god oplevelse med den aktivitet og kampagne du igangsætter.
Faldgrubberne Nu ved vi, at spilelementer – gjort rigtigt – kan få hjernen til at udskille dopamin – og at det i sig selv vil motivere os til at opsøge situationer som disse igen. Naturligt.

Derfor handler det typisk heller ikke om målgrupper, men om mennesker og de naturlige mekanismer der sker i hjernen.

Men der er et par faldgrubber, og det kan være afgørende for succes eller fiasko i dit arbejde med gamification, uanset hvem du måtte vælge som leverandør / partner.

Vi har nemlig også naturlige barrierer.
Eks. vil vi mennesker ikke have noget forærende … medmindre vi har gjort en indsats.

Får vi noget gratis er vi skeptiske.
Får vi en præmie eller en belønning baseret på en handling, er vi åbne. kort fortalt.

Vi støvsuger for at få det rent.
Men vi får et lille skud dopamin når vi hører den bekræftende, tilfredsstillende ridslen i støvsugerrøret, når vi virkelig har fundet en guldåre af sandkorn nede i det ene hjørne.

Ahhh! Dét er godt.

Indsatsen behøver ikke være stor – det samme gælder belønningen.
Bare den er der – og den er til MIG!

At at skrabe et skrabelod er en indsats.
Får jeg tildelt en belønning (præmie) for det, er jeg meget mere tilbøjelig til at bruge den – og værdsætte den end hvis jeg bare up front fik det samme, uden at gøre noget for det.

Det er i det space, at gamification virkelig kan gøre en kæmpestor forskel i dit marketingmix og direkte på din bundlinje.  

Gør du det taktisk klogt, kan du virkelig rykke forretning med gamification.

Er du stadig i tvivl om gamification kan hjælpe din forretning eller webshop med at nå målene, så ræk endelig bare ud, for ganaske uforpligtende sparring.


0 Comments

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *